mandag den 19. januar 2015


Imitation af filmen Benja

Når vi skal imitere filmen Benja, vil vi have fokus på følgende udvalgte elementer: perspektiver, lydsiden, beskæring og klipning.
Derfor har vi udvalgt nogle scener i filmen, hvor ovenstående elementer er tydelige.

Et eksempel, vi har kigget nærmere på, er filmens intro, hvor der gøres brug af flere forskellige perspektiver, beskæringer og klipninger.
Filmen starter med omkring 10 sekunders ro i nogle meget grønne omgivelser. De skaber en positiv stemning samtidig med, at de fortæller os om miljøet og tiden som er forår og grundet solen kan vi se at det er dag.
Herefter kommer en scene med præsentation og noget meget friskt musik starter som skaber en glad atmosfære.
Under hele præsentationen ser man skiftevis hovedpersonen på cykel og sorte sider med producer, instruktør osv. Der er nogle meget hurtige klip i introduktionen: Man ser først hovedpersonen bagfra på cyklen, hvorefter man ser ham forfra fra frøperspektiv, hvor der zoomes ind på hans ansigt. Så en sort skærm, og derfra videre til tiltning fra cykelstyret og opad og tilsidst et hurtigt skift, hvor vi ser hovedpersonen bagfra. Da han ankommer til skolen fader musikken, og der bliver reallyd. De hurtige klip kombineret med musikken giver modtageren en fornemmelse af, at der er gang i filmen og der er tempo på. Det skaber desuden en glad og positiv stemning.  Brugen af frøperspektiv får hovedpersonen til at se overskudsagtig ud, og han udstråler selvtillid, og at han har styr på det hele.

Scenerne i klasselokalet har forskellige beskæringer, som vi også har lagt mærke til og har til hensigt at imitere i vores egenproduktion.
Først ser vi læreren i halvnær og lidt frøperspektiv og herefter i halvtotal i normalperspektiv. Frøperspektivet fremstiller læreren som et stærkt overhoved og er med til at underbygge hans autoritet som lærer. Her er der længere klip end i introen. Efter timen ringer klokken, hvilket også er en lyd, vi vil bruge i vores film. Scene to i klassen har nogle meget korte indstillinger hvor der klippes hurtigt fra læreren til klassen og fra klassen til læreren.

Vi vil tage udgangspunkt i disse scener og deres filmiske virkemidler, når vi selv skal filme.
Introen vil vi både imitere på indholdssiden og formsiden, da vi synes, at virkemidlerne komplementerer indhold og form. Det gode ved imitation er også, at man ikke behøver være super kreativ eller nødvendigvis opfinde den dybe tallerken. Det er godt at kunne få inspiration og se, hvordan andre har lavet det og være kritisk overfor det - også for elever i folkeskolen.

Efter introen, når Rikke ankommer til skolen, vil vi lade en person, som ikke ses i billedet, råbe noget grimt, for at lave en overgang fra en glade Rikke på vej til skole, til den ekskluderede Rikke i klassen.

Scenerne i klassen vil vi forsøge at imitere, men vores udfordring er, at vi ikke har en hel skoleklasse, så vi kan ikke lave en totalbeskæring, hvor vi panorerer. Vi har overvejet at låne en 7. klasse fra en folkeskole i nærområdet, men dette har vi fravalgt pga. tid, besvær, tilladelser, m.m. Handlingen laver vi lidt anderledes, da vores film har et andet tema en modelfilmens. Vi laver to scener i klassen, afbrudt af et frikvarter. Slutningen vil vi imitere på formsiden, med slowmotion der fastholder seeren i situationen og det blive muligt at bemærke små detaljer. Vi vil også imitere musikken som bliver afbrudt og begynder efter et kort sekund mm.
Da klokken ringer ud til frikvarter, begynder de andre piger at snakke, høre musik osv. mens hovedpersonen, Rikke, sidder alene. Her vil vi bruge fugleperspektiv for at underbygge handlingen, og den følelse Rikke må have. Da klokken ringer til time igen, vil vi lave korte indstillinger på 2-3 sek hvor går fra lærer-elever, ligsom i Benja. Herefter banker en ny elev, Amalie, på døren og der zoomes ind på hende, for at udtrykke, at alle kigger på hende. Læreren byder velkommen og lægger op til, at Amalie skal finde en plads. Vi vil gøre hvad vi kan for at panorere ud over klassen for at vise, at der sidder en gruppe sammen, og Rikke sidder alene. Amalie vælger at sætte sig ved Rikke, og der zoomes ind på de to, for at give en følelse af, at nu de to sammen, og Rikke er ikke alene længere. De andre undrer sig over, at Amalie sætter sig ved Rikke. Da klokken ringer ud, spørger Amalie, om Rikke vil med i Metropol efter skole. Man ser de to gå ud af klassen sammen, og der klippes hen til Metropol, hvor de går ind sammen. Der skal være musik og hurtige klipninger mellem det tøj, de kigger på, til at underbygge stemningen. Rikke får en sms fra Emilie fra klassen, her vil vi bruge ultranær for at vise teksten på sms'en. Musikken stopper, og Rikke viser sms'en til Amalie i slowmotion, halvnær og normalperspektiv, måske lidt frøperspektiv. Et øjeblik efter starter musikken igen, og der zoomes meget langsomt ud på de to piger...    







 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar